Genetika

 

Jak důležitá je genetika ve sportovním úspěchu?

 
Atletické rekordy jsou překonávány rok co rok a o limitech lidské výkonnosti se dálé diskutuje a spekuluje. Jakmile si začneme říkat, že něco prostě udělat nejde, tak přijde někdo a ukáže, že to prostě ve skutečnosti jde. Byly časy, kdy si lidé mysleli, že je nemožné zaběhnout jednu míli pod 4 minuty. V roce 1954 se to podařilo Rogeru Bannisterovi a brzo následovalo mnoho dalších pokořitelů. Ultramarathóny, triatlony Ironman a 24 hodinové závody jsou dnes již běžné.

Existují tedy nějaké limity?


Je jisté, že zde limit musí být. Takže jaké faktory limitují výkonnost? Většina vědců se shoduje, že současné limity mají co dočinění s naší genetikou – konkrétně s geny, které kódují a řídí kardiovaskulární systém a kosterní stavbu a svalstvo. Ale některé faktory jsou daleko více proměnlivé. Věci jako výživa, motivace, prostředí a vybavení pro výkon (jako jsou např. běžecké boty, oblek pro plavce, lyže, kola…) a všechny dovolují sportovci dramatický nárůst výkonnosti.

Genetika a výkonnost

Genetika nás formuje a ovlivňuje v mnoha směrech včetně potenciálu, abychom excelovali ve sportu. Trénování, strava a další faktory hrají v naplňování potenciálu velkou roli, ale naše geny mohou také limitovat naši výkonnost. Můžete mít genetiku pro to, abyste se stali špičkovými sportovci, ale jestli žijete život v přejídání a bez žádné fyzické aktivity, je velmi nepravděpodobné, že dosáhnete tohoto potenciálu. Naproti tomu někdo s limity ve svém genetickém potenciálu si může najít cestičky, jak to vykompenzovat a stát se solidním sportovcem.

Genetika má veliký vliv na naši sílu, velikost svalstva a stavbu svalových vláken (rychlá a pomalá vlákna), kapacitu plic, ohebnost a do jisté míry i na vytrvalost.

Jedno z hlavních omezení pro vytrvalost sportovce tkví v srdeční kapacitě, neboli také v schopnosti srdce dodávat dostatek kyslíku (přes krevní oběh) do pracujících kosterních svalů. Toto je také velmi předurčeno geny od našich rodičů.

Další limitace pro vytrvalost sportovce spočívá v schopnosti svalstva efektivně využívat tento kyslík a vytvářet ATP (adenositrifosfát), palivo, které umožňuje svalovou kontrakci a následný pohyb. Účinnost tohoto procesu se měří takzvaným VO2 max (maximální množství využitého kyslíku.

Jak genetika ovlivňuje odezvu na trénink

Genetika a sport

Vaše geny také mohou předurčovat, jak bude vaše tělo reagovat na trénink, stravu a ostatní vnější faktory.

Výzkum v oblasti aerobní vytrvalosti ukazuje, že někteří vykazují lepší odezvu na trénink něž jiní. Takže i když máte slabý genetický potenciál na vytrvalost, můžete dobře reagovat na trénink, a dosáhnout tak daleko více svého potenciálu, než někdo s genetickým „talentem,“ ale zato na trénink nereaguje dobře.

Trénink také zvyšuje srdeční výkonnost, ale rozsah tohoto zlepšení může záviset také na genetice. Geneticky nadaní sportovci budou mít daleko lepší odezvu na trénink a budou mít velký nárůst v počtu mitochondrií v buňkách (mitochondrie je organela v buňkách, která produkuje ATP – takže čím více mitochondrií člověk má, tím disponuje větší energií a účinnosti). 

Vlastnosti

Vlastnosti, nad kterými genetika zase tak velkou kontrolu nemá, jsou např. schopnost držet rovnováhu, mrštnost, startovní reakce a přesnost daného provedení

Strava


Strava také ovlivňuje výkonnost. Tento faktor je zřetelný, když vidíte, jak těm nejlépe trénovaným a nadaným sportovcům najednou z ničeho nic dojde nárazově energie. Tato okamžitá ztráta energie je většinou spjata s vyčerpáním glykogenu. Sportovci se tomu mohou vyhnout buď tím, že „naučí“ tělo splavovat tuky, když už se zásoby glykogenu dostanou na velmi nízkou hladinu, nebo tím, že budou doplňovat tělu živiny během sportovního výkonu.

Trénink psychických schopností

Trénování psychických schopností (zahrnující správný úsudek, nácvik taktiky a strategie ve vašem sportu a používání toho pravého vybavení) je další velmi důležitý článek úspěchu, který nemá s genetikou nic společného

Protože je daleko více pravděpodobné, že elitní sportovce Bůh obdařil výbornou genetikou a mají výborné tréninkové programy, tak mohou dokonce i rekreační sportovci vytěžit že svých schopností maximum díky optimálnímu udržování kondice, dobré stravě a pozitivním psychickým přístupem.
KONTAKT : dr.bodybuilding@gmail.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one