Nedostatek spánku
Logicky bychom řekli, že dostatek spánku je důležitý pro optimální sportovní výkony, ale nebylo pro to moc důkazů, které by potvrzovali tuto teorii – až doteď. Nedávné studie odhalily, že nedostatek spánku může zpomalit metabolismus glukózy až o 30 - 40%.

Eve Van Cauter, Ph.D., z University Chicago Medical School, studoval následky tří různých délek spánku u 11 mužů ve věku od 17 do 27 let. První tři noci studie spali tito muži po dobu 8 hodin za noc, po dalších 6 dní spali 4 hodiny denně a po dobu zbývajících 7 dní spali 12 hodin denně.

Výsledky ukázaly, že po pouze 4 hodinách spánku za noc (období spánkové deprivace), studovaní jedinci vykazovali nejnižší účinnost metabolizmu glukózy. Hladiny kortizolu (stresový hormon) byly v této spánkové fázi na vysoké úrovni, což mělo spojitost se zhoršením paměti, odolností vůči inzulínu spojená s věkem a zhoršením regenerace u sportovců.

Van Cauter uvedl, že už po pouhém týdenním omezení spánku u mladých, zdravých mužů již nebyla hladina glukózy v normálu a začaly se radikálně projevovat se zhoršující tělní funkce. Tato snížená schopnost těla hospodařit s glukózou je obdobná s tou, kterou nacházíme u starých lidí.

Většina toho, co víme o nedostatku spánku má co dočinění s imunitním systémem a mozkovými funkcemi. Tato studie je zajímavá, protože ukazuje, že spánkový nedostatek může negativně ovlivnit fyziologii, která je rozhodující ve sportovním výkonu – metabolismus glukózy a význam kortizolu. Zatímco nikdo dokonale nechápe složitosti spánku tato (a další podobné studie) studie ukazuje, že nedostatek spánku může vést ke zvýšené hladině kortizolu, ke snížené aktivitě lidského růstového hormonu (který je aktivní, při hojení tkání) a k poklesu syntézy glykogenu.

Ostatní studie spojují nedostatek spánku s poklesem aerobní výkonnosti a se zvýšeným uvědomováním si pocitu únavy. .

Co to vše znamená?

Nedostatek spánku
Glukóza a glykogen (zásobní cukr, který vzniká z glukózy) jsou hlavními zdroji energie pro sportovce. Schopnost ukládat glukózu ve svalech a játrech je obzvláště důležitá pro vytrvalostní sportovce. Ti, kteří zažívají nedostatek spánku, mohou pociťovat zpomalení ukládání glykogenu, což zabraňuje ukládání „paliva,“ které sportovec potřebuje. Zásoby se vyčerpají během cca 90 minut.

Zvýšená hladina kortizolu může narušovat opravu tkání a jejich růst. Po nějaké době by toto mohlo zabraňovat sportovci adekvátní odezvě na těžký trénink a vést k přetrénování a zranění.

Je zřejmé, že potřeba provést více výzkumu. Ale tato studie poukazuje na to, že je chronický nedostatek spánku může ovlivnit metabolické funkce. Proto by aktivní sportovci neměli brát spánek na lehkou váhu, obzvlášť když jsou třeba v plné přípravě na soutěž.

Proč potřebují sportovci odpočinek a regeneraci

Je to právě střídání adaptace a regenerace, které posouvá sportovce na vyšší výkonnostní úroveň. Sportovci na vysoké úrovni si musí uvědomit, že jsou jejich trénink tvrdší a jejich intenzita a úsilí větší, tím je potřeba plánované regenerace potřebnější. Pozorováním vašeho tréninku a naslouchání vlastnímu tělu, je velmi důležité. Sami musíte zhodnotit, nakolik vaše tělo vyžaduje odpočinku. Prostě sledujte, jak se cítíte a najděte optimální balanci mezi tréninkem a odpočinkem, pro podávání optimálního sportovního výkonu je to velmi důležité.
KONTAKT : dr.bodybuilding@gmail.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one