Potréninková bolest svalů

Potréninková bolest svalů

Potréninková bolest svalstva popisuje jev, kdy nás svaly bolí a jsou podrážděné. Objevuje se přibližně po 12-48 hodinách od tréninku, obzvláště když sportovec začíná, zařadí nový tréninkový program, když změníme naše sportovní aktivity nebo když rapidně změníme délku trvání nebo intenzitu tréninku. Tato bolest je normální odezvou na neobvyklou námahu a je součástí procesu adaptace, který vede k větší vytrvalosti a síle po tom, co se svaly zregenerují a narostou. Nejhorší je většinou bolest do dvou dnů od předešlého tréninku a odezní během pár následujících dní.


Potréninková bolest svalstva je docela běžná a ne moc příjemná, obzvláště pro ty, kteří začínají cvičit nebo pro ty, kteří si přidávají fyzických aktivit. Objevuje se několik hodin po skončení cvičení, což je výrazně odlišné od ostré bolesti ve svalech, když dojde k jejich natažení nebo naražení, jež cítíme jako náhlou a přesně lokalizovatelnou bolest - objevuje přímo při tréninku a způsobuje otoky a pohmožděniny.

Co způsobuje potréninkovou bolest svalstva


Touto bolestí se míní jev, který je výsledkem mikroskopických trhlinek svalových vláken. Množství těchto trhlinek (a tím i bolesti) záleží na tom, jak tvrdě, jak dlouho a jaký typ fyzické aktivity provádíte. Každý pohyb, na který nejste zvyklí může vést k této bolesti, ale u excentrických svalových kontrakcí (pohyby, které způsobují svalu energické působení a pnutí, když se prodlužuje) se zdá, že je následná bolest největší. Mezi tyto kontrakce patří např. pohyby jako: scházení ze schodů, sbíhání z kopce, spouštění závaží a negativní fáze při dřepech a klicích (negativní fáze obecně u cviků v posilovně). Navíc se mohou ve svalu v důsledku mých trhlinek objevit i otoky, které mohou přispívat také k bolesti.

Léčba svalové bolesti

Potréninková bolest svalů

Bohužel zde neexistuje jeden jednoduchý způsob, jak se potréninkové bolesti zbavit. Ve skutečnosti se stále vedou o původci a způsobu léčby této bolesti debaty. V minulosti se říkalo, že jeden způsob, jak se zbavit této bolesti, je lehký strečink. Ale studie, kterou provedli australští výzkumníci a která byla publikována v roce 2007, zjistila, že strečink je ve zbavení této bolesti neúčinný.

Takže existuje něco, co by tuto svalovou bolest snižovalo? Zatím se neprokázalo nic, co by fungovalo stoprocentně, ale někteří jedinci zjistili následující rady, které by vám mohly pomoci. Ale nejlepší je pro každého jedince vyzkoušet několik věcí, aby viděl, co na něj funguje. Konec konců ta nejlepší rada pro léčení této bolesti je jí předcházet.
 

Zde je pár tipů, jak se vypořádat s touto bolestí:


-Prostě počkejte. Bolest odezní během 3-7 dnů bez jakékoliv léčby.
- Vyhněte se aktivitám,které by ještě bolest zvýšily.
- Provádějte regenerační techniky. Dejte si nějaké lehkou aerobku, abyste zvýšili průtok krve. Může to pomoct zbavit se bolesti.
- Použijte metodu RICE k léčení zranění. (dozvěděli jste se v minulém článku).
- I když výzkum neprokázal strečink jako účinný, někteří tvrdí, že se po tom jednoduše cítí lépe.
- Jemně masírujte postižené svaly. Jeden výzkum prokázal, že masáž efektivně zmírňuje asi o 30% bolest a redukuje otoky, ale na funkci svalů nemá žádný vliv.
- Zkuste užít nějaký prášek proti bolesti (aspirin nebo ibuprofen), které zmírní bolest pouze dočasně. Na rychlost léčby však vliv nemají.

- Údajně pomáhá i provádění jógy.
- Před dalším cvičením nechte, aby bolest úplně odezněla.
- Před dalším cvičením se pořádně rozcvičte.
- Pokud bolest přetrvává déle jak 7 dní a dokonce se třeba i zhoršuje, navštivte raději lékaře. Může to být také známka nějakého zranění.
KONTAKT : dr.bodybuilding@gmail.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one