Multipress v dnešní době patří mezi základní vybavení posilovny, přesto ho nemám moc rád a v následujících řádcích se pokusím vypsat důvody proč to tak je. Jde samozřejmě dost o subjektivní dojem, takže pokud s něčím nebudete souhlasit, tak mě nekamenujte, ale radši mi napište na mail (lada@ikulturistika.cz) a já váš názor možná zveřejním.

Pokud nevíte, co je to multipress, tak vězte, že je to taková ta velká činka, která jezdí v kolejnicích nahoru a dolu. Říká se, že jeden obrázek nahradí tisíc slov, ale když obrázek nemám, tak ho sem nemůžu ani dát. Přesto předpokládám, že 95 % z vás ví, co to multipress je. Teď už ale pojďme k důvodům, proč jsem si multipress neoblíbil. Jde především o dva hlavní důvody:
  1. Volná váha - k tomu, abyste se zlepšovali a rostli potřebujete cvičit s volnou váhou. Pro ty z vás, kteří neví proč: Spouštět dolu a zvedat nahoru činku, která je vedená (v oněch kolejnicích), umí s prominutím každej trouba. Pokud si ale místo k multipressu sednete k velké čince, budete se, kromě zvedání činky nahoru a dolu, muset soustředit také na to, aby se vám činka nepřevažovala apod. To zaměstná víc svalových vláken, což znamená lepší (kvalitnější) procvičení svalu. To znamená, že byste měli používat především velké činky a jednoručky a ne multipress.
  2. Likvidátor kloubů - dráha pohybu činky u jakéhokoliv cviku (ať už je to benč, dřepy, tlaky na ramena) nikdy nevede vertikálně nahoru a dolu. Většinou se jedná o jakýsi oblouk ve tvaru písmene U. Pokud cvičíte s volnou činkou a máte-li na ní naloženou váhu, kterou zvládáte a ne o 30 kg víc, tak byste měli podvědomě činku vést v optimální dráze. Pokud ale cvičíte v multipressu, tak ten vám nedovolí nic jiného, než pohyb nahoru a dolu. Tím zbytečně zatěžujete nejen například ramení klouby, lokty nebo kolena, ale také šlachy.

Samozřejmě nemůžu být na multipress tak přísný, takže musím přiznat, že má i výhody. Tou největší (podle mě) je asi to, že pokud cvičíte sami, tak s multipressem je přece jen menší šance, že vás nějaká činka rozmáčkne o podlahu nebo o lavičku.

Na závěr musím ještě jednou zopakovat, že jde především o můj subjektivní názor. Pokud v multipressu cvičíte, není to samozřejmě nic špatného, pouze jsem chtěl upozornit, že byste měli upřednostňovat volné váhy a že "bezpečný multipress" má i svoje rizika.

KONTAKT : dr.bodybuilding@gmail.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one