10 největších výživových chyb v kulturistice



1) Moc jíte

Všichni víme, jak to funguje.Přebytečné kalorie se ukládají jako tělesný tuk. Hlavním cílem bodybuildingu je nárůst svalů, a přejídání je hlavním nepřítelem. Jaký má smysl namáhavé posilování svalů, když jsou obaleny vrstvou sádla? Pokud máte nadváhu, jezte méně. To, že budete jíst méně, způsobí ztrátu váhy. Počítejte však s tím, že jestli budete jíst méně, ale zachováte současnou skladbu stravy, vytvoříte jen zmenšenou verzi svého starého já. Menší množství stejného jídla vás sice zmenší, ale váš poměr svalů a tělesného tuku zůstane stejný. A konečný výsledek? Budete vypadat jako předtím, jen budete o pár kilo lehčí. Opravdová fyzická transformace spočívá v odbourávání tuků a současném udržování svalů.

Abyste ztratili tuk a udrželi svaly, je kromě aerobních cvičení třeba jíst přesné množství bílkovin (proteinů), karbohydrátů a tuku. Musíte získat povědomí o výživě. Čtěte etikety na potravinách, které jíte. Aby byla vaše fyzická proměna viditelná, potřebujete mnoho kvalitních živin, ale ne v přebytku. Mezi dostatkem a nadbytkem je jen tenká hranice a každý jsme jiný. Experimentujte a sledujte výsledky.


2) Jíte moc málo

Nedostatek jídla je stejně špatný jako přejídání. Fyzicky není možné nabrat svaly, pokud vaše strava postrádá vhodné živiny. Dostatečné množství proteinů, karbohydrátů, a dokonce i tuku je pro růst svalstva nezbytné. Trik je v rovnováze. Potřebujete dostatek kvalitních potravin, aby svaly rostly, ale i ty nejlepší se uloží jako tuk, pokud jich bude nadbytek. Klíčová strategie spočívá v tom, že omezíte jídlo na "čisté palivo", výživově hodnotné jídlo s co nejmenším množstvím tuků a cukrů. A budete ho jíst dostatek, aby metabolismus dostával všechny živiny, které potřebuje.


3) Nedostatek bílkovin

Bílkoviny (proteiny) jsou nejdůležitější živiny pro regeneraci a růst svalů. V jídle se bílkoviny obvykle vyskytují společně s tuky. Hlavní zdroje bílkovin, jako je maso, ryby, drůbež nebo mléčné výrobky, mohou mít vysoký obsah tuku. Dříve se s tím nikdo neobtěžoval a výsledkem je, že velcí konzumenti bílkovin mají ucpané cévy a vysokou hladinu cholesterolu. Chyba ovšem není v proteinech, ale v přidaném tuku.

Dnes se sportovci snaží přijímat bílkoviny ze zdrojů s žádným nebo jen malým množstvím tuku, jako jsou bílky, ryby, drůbež bez kůže a samozřejmě hlavně proteiny v prášku. To jsou silné a čisté zdroje proteinu. Rozdělte svůj denní příjem proteinů do 4-8 porcí a tyto nízkotučné proteiny jezte v pravidelných intervalech během dne.


4) Nevaříte

Příprava jídla je zásadní dovednost. Aby z vás byl opravdu úspěčný bodybuilder, měli byste být schopni si připravit vlastní jídlo. Zdravé jídlo pravidelně během dne nastartuje váš metabolismus. Většina mužů bodybuilderů (a i větší než malé množství žen) nevaří. To je velká chyba. Proč byste měli být závislí na mamince, partnerce, restauracích nebo fast foodech?

Musíte nejen začít vařit, ale sestavit si široký a pestrý repertoár jídel, abyste neměli stravu jak ve vězení. Potřebujete velkou představivost, abyste byli schopni vařit zdravě. Tuňák a bílky nemusí být bez chuti. Kupujte časopisy, čtěte dietní kuchařky, shromážděte dostatek ingrediencí.


5) Nevedete si záznamy o jídle

Ačkoliv to může znít směšně, vrcholoví kulturisté si denně dělají záznamy o tom, co a kdy snědli. To jim dává možnost kontroly nad výživou. Určí si dlouhodobý plán a vedou si denní tabulky o spotřebě jídla a suplementů.

Začněte tedy shromažďovat údaje. Kompletní záznamy o výživě by měly obsahovat datum, čas, druh jídla, obsah karbohydrátů, tuků, cukru, sodíku, proteinů a kalorií. Zápis do tabulky vám zabere maximálně dvě minuty a velkou pomocí pro vás budou různé kalorické tabulky.


6) Příliš tuku a cukru

Dvojice výživových démonů. Tuk je kaloricky nejhustější ze všech živin, má devět kalorií na gram. Těžko se tráví a tělo ho využívá jako zásobní materiál. Určité množství tuku je sice nezbytné pro mozek a další tělesné funkce, ale toto malé množství snadno získáte, i když budete pravidelně jíst nízkotučné potraviny.

Přebytečný cukr se v těle snadno přemění na tuk. Dávejte si pozor na nízkotučné potraviny, které mohou být plné cukru.


7) Nepijete dost vody

Jak všichni víme, tělo je ze dvou třetit tvořenou vodou, a proto bychom jí měli během dne hodně vypít. Dostatečné množství vody udrží vaše tělo čisté. Zavlažujte tedy organismus pravidelně.


8) Nerovnováha dusíku

Pozitivní vyváženost dusíéku je fyzický stav, ve kterém je možný svalový růst. Jak ho dosáhnout? Přijímejte pravidelně suplementy pro růst svalů. Tyto doplňky udrží vaše metabolické cesty čisté a umožní optimální zvětšení objemu svalů. Tělo pracuje nejefektivněji, když živiny přijímá v pravidelných intervalech.

Ptáte se, jak máte jíst každé 2-3 hodiny, když se musíte věnovat práci, rodině a dalším povinnostem reálného světa? Proteinová tyčinka a sklenice mléka vám dodá 50 gramů bílkovin a 50-100 gramů karbohydrátů. Jak dlouho vám trvá sníst sendvič nebo vypít proteinový nápoj? A co kousek ovoce a kuřecí prsa? Trik spočívá v přípravě jídla. Zabalte si svačiny a jezte je pravidelně během dne.


9) Nevyvážený příjem jídla

Nevyváženost je pro dnešní svět typická. Konzumace jídla není výjimkou. Vyvážená strava strava by měla obsahovat čisté proteiny (bílkoviny) a karbohydráty a minimální množství tuků a cukrů. Optimální poměr je pro každého jiný a závisí na individuálních vlastnostech. Někteří lidé jsou například citliví na škrob, jiným nevadí.

To, jaký máte metabolismus, je stejně individuální jako jako to, jak jste vysocí nebo jakou máte barvu vlasů. Musíte rozlišovat, jaké potraviny vám škodí. Základní pravidlo pro vyrovnanou stravu je: 50 % kalorií z karbohydrátů, 35 % z bílkovin a 15 % z tuků. To je dobrý startovní bod pro růst svalů a redukci tuku. Při každém jídle 50 % porce měly tvořit karbohydráty, z toho polovina škroby (rýže, brambory) a druhá polovina vláknina (brokolice, salát atd.). Druhou polovinu porce by měly tvořit čisté proteiny (drůbež, ryby atd.).


10) Ignorujete suplementy

Všichni máme nějaké nedostatky ve stravě, a suplementy nám pomohou je nahradit. Všichni vrcholoví sportovci používají suplementy. Někteří lidé se jich obávají, ale to je chyba. Začněte třeba s předpřipravenými balíčky. Kvalitní výrobky dělají divy.

KONTAKT : dr.bodybuilding@gmail.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one