Aby byla naše strava plnohodnotná, měla by obsahovat všechny důležité látky. K nim patří látky živící, sytící a látky ochranné.



  • Látky živící

    Jsou stavebním materiálem našeho těla. Tvoří je bílkoviny. Zdrojem jsou především luštěniny, ořechy, obiloviny, mléko, vejce a ze zeleniny nejvíce kapusta.

    Velký důraz v naší stravě byl vždy kladen na bílkoviny a zvláště na bílkoviny živočišného původu. Ale dnes už lékařská praxe dospěla k závěru, že rostlinné bílkoviny jsou pro člověka výhodnější. Dřívější praxe byla, že člověk potřebuje na 1 kg živé váhy 1 g bílkovin. Ale poslední výzkumy dokázaly, že dostačující množství je 25 g bílkovin denně, protože naše tělo umí s bílkovinami velice dobře hospodařit. Stvořitel to tak zařídil, že tělo umí využít aminokyselin (tj. základních stavebních kamenů bílkovin) i při jejich resyntéze. Důležité také je, že naše tělo není schopno využít bílkovinu v tom stavu, jak ji přijímá, musí si ji nejdříve rozložit na jednotlivé aminokyseliny a z nich si buduje vlastní bílkovinu. Jejich nadbytečný příjem má za následek onemocnění jater, ledvin a překyselení organismu. Velice zatíženo je i naše srdce. Tělo není schopno ukládat bílkoviny do zásoby, proto si je musí přeměnit na glycidy, a posléze na tuky.

  • Látky sytící

    Jsou pro tělo zdrojem energie. Patří k nim glycidy (tj. škroby a cukry), a tuky.

    Zdrojem glycidů jsou: obiloviny, brambory, zelenina, ovoce. Jako denní dávka glycidů postačí 300 - 350 g.

    Zdrojem tuků jsou: všechny ořechy a různá semena (slunečnice, mák, len, dýňová semena, atd...). Tuky užíváme podle podnebí a ročního období, denně asi 50 - 80 g.

  • Látky ochranné

    Tvoří vitamíny a minerální látky. Přestože je člověk přijímá v nepatrných dávkách, jsou pro život nezbytné. Naše strava může být bohatá na bílkoviny, glycidy a tuky, a přesto může být neplnohodnotná, protože je prosta těchto látek. Bohatě jsou obsaženy v ovoci a zelenině.

Vitamíny

Vitamíny se dělí na rozpustné ve vodě a rozpustné v tucích. Vitamíny A, D, D3, E, K jsou vitamíny rozpustné v tuku, vitamíny B1, B2, B6, B12, Bc /M/, C ve vodě.

  • Vitamín A

    Zdroje: v rostlinách je obsažen jeho předstupeň karoten.Nejvíce se vyskytují: fazole, zelený hrášek, ječmen, kapusta, pomeranč, broskve, salát, špenát. Z živočišných zdrojů je to: žloutek, plnotučné mléko, smetana, máslo.

    Nedostatek se projevuje: suchými a zrohovatělými buňkami, špatným hojením ran, špatnou obranou našich sliznic proti infekcím, zmenšeným množstvím kyseliny solné v žaludku, sklon k průjmům, sklon k tvorbě kamínků, noční slepota.

    Užití vitamínu ku zlepšení a vyléčení chorob: chorobného zrohovatění pokožky, tvoření mozolů a tvrdých otlačenin, kuřích ok a bradavic, při suché kůži, při chorobě Darierově, kdy se na vyústění tukových žláz vytvářejí výrůstky. Dále se ho užívá při akné vulgaris, zanícení tukových žláz tvořením uhrů, při lámavosti nehtů a vlasů, při ichtiotídě, rybí šupinatosti, spáleninách, i rentgenových. Při trvalých rýmách, zánětech sliznic v bronchiích hltanu, ústech, žaludku, nedostatku žaludečních šťáv, při žaludečních a dvanáctníkových vředech, zánětech sliznice tlustého střeva, při tvrdnutí nebo měknutí oční rohovky, při noční slepotě. Při Basedově chorobě, poškozených játrech. K zabránění tvorbě kamenů v močovodech, při neinfekčním zánětu sliznice pochvy.

  • Vitamín B1

    Zdroje: obilné klíčky, rýže, kvasnice, zelenina, ovoce, brambory, kravské a mateřské mléko.

    Nedostatek se projevuje: poruchy látkové výměny, poruchy tkáňových a organických funkcí, nemoc beri- beri, při které jsou postižené nervové a svalové tkáně a hospodaření s vodou a vznikají škody na srdci a krevních cestách.

    Znaky nedostatku vitamínu B1

    1. poruchy nervové: bolení hlavy a migréna, unavenost, svědění rukou a nohou, nespavost, pocení, poruchy reflexů a snížená teplota.
    2. poruchy žaludeční a střevní: nechutenství k jídlu, dráždění k vrhnutí, vrhnutí samo, nedostatek kyseliny solné v žalud.šťávě, slabý žaludek a ochablá činnost střevní, zácpa.
    3. poruchy svalové: všeobecná slabost, scvrkání svalstva, zjevy ochrnutí, lýtkové křeče.
    4. poruchy oběhu krevního: nedostatek dechu, tlučení srdce, rozšíření srdce a srdeční slabost.
    5. Užití vitamínu ku zlepšení a vyléčení chorob: beri-beri, zánět nervů všeho druhu, ochrnutí nervové a svalové, při následcích záškrtu, dětské obrně, pasové růže, při potížích v těhotenství, ke zkrácení doby porodní a znížení porodních bolestí, při depresích a snížené duševní pohotovosti.
  • Vitamín B2

    Zdroje: kvasnice, obilné klíčky, zelenina, ovoce, sýry, vejce, mléko, žito.

    Nedostatek se projevuje: zastavením vzrůstu a přírůstku na váze, škodami na kůžích, sliznicích, a zrakovém ústrojí. Zvláštní význam má v těhotenství a v době kojení.

    Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: úbytek na váze kojenců, poruchy žaludečních a střevních funkcí, poruchy zrakové, poruchy na kůži a sliznici.

  • PP - činitel

    Zdroje: kvasnice, obilí, zelenina, ovoce, mléko.

    Nedostatek se projevuje:těžké poruchy látkové výměny, které se vztahují na nervový systém, zažívací kanál a kůži. Nejvýraznější choroba má název pellagra.

    Znaky nedostatku vitamínu PP
    1. na nervovém systému: neklid, nervosita, unavenost, zapomnětlivost, rozmrzelost, úzkost a vznětlivost.
    2. v zažívacím ústrojí: zánětlivost sliznice ústní a hltanové, nechuť k jídlu, zvracení a průjmy, nesnášení určitých jídel, poruchy jaterní.
    3. na kůži: záněty symetricky uspořádané na rukou a nohou, na krku, šíji a ve tváři a jiných světlu vystavených částech těla.
    4. Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: pellagra, onemocnění kůže a sliznice, které jsou zaviněny výživou nebo otrávením léky a mohou se objevit i v ústech nebo v zažívacím ústrojí, nervové a duševní rozladění.
  • Vitamín B5 - kyselina pantothenová

    Zdroje: kvasnice, obilí, zelenina, ovoce.

    Nedostatek se projevuje: těžké poruchy látkové výměny, funkční poruchy kůry nadledvinek, šedivění a vypadávání vlasů, kožní choroby.

    Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: sliznice v ústech, choroby kožní zánětlivé a alergické, ekzémy, svědění, úpal. Při vypadávání vlasů, onemocnění ústrojí vlas tvořících, při úplné plešatosti, suché nebo šupinaté vlasové pokožce, při šedivění. K zahojení popálenin, infikovaných ran a vředů. Funkční poruchy zažívacího ústrojí a jater. Při paradentose lze zcela vyléčit tuto chorobu podáváním tohoto vitamínu a vitamínu C a A do tří měsíců.

  • Vitamín B6

    Zdroje: kvasnice, obilí, zelená zelenina, mléko, žloutek.

    Nedostatek se projevuje: nejsou známy specificky význačné známky nedostatku tohoto vitamínu u lidí, ale při podávání vitamínu B6 dochází k uzdravení různých nervových chorob, vrhnutí v těhotenství.

    Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: pellagry, beri-beri, při pocitu „rozlámání celého těla,“ únavy, nervosity, dráždivosti, žaludečních křečí, svalové slabosti, ztuhlosti, popálenin rentgenem.

  • Vitamín B12

    Zdroje: v játrech a ve střevním obsahu člověka. Ve střevech žijí mikroorganismy, které nám vyrábějí vitamín B12 a K. Tyto mikroorganismy však musí mít ke svému životu vlákninu, která je obsažena v celozrnném obilí ave slupkách ovoce nebo zeleniny, proto dnešní člověk trpí často nedostatkem vitamínu B12 i K, neboť používá jen bílou mouku.

    Nedostatek se projevuje: nervové poruchy, poruchy při tvorbě krve, nedostatek krevního barviva, nedostačující počet červených a bílých krvinek, krevních destiček.

    Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: zhoubná anemie - chudokrevnost, při podobných chorobách např.operaci žaludku, pooperační slabosti, infekční choroby, po chorobách žaludku a střev.

  • Vitamín Bc

    Zdroje: mléko, zelené listy zelenin tmavé barvy, květák a špenát.

    Nedostatek se projevuje: brzdění vzrůstu, zmenšování množství krevního barviva, počtu červených krvinek a počtu krevních destiček, potřebných ke srážlivosti krve.

    Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: Stejné použití jako u vitamínu B 12.

  • Vitamín C

    Zdroje: čerstvé ovoce, zelenina a salát, zvláště šípek, černý rybíz, citrony, pomeranče, rakytník, paprika, mléko.

    Nedostatek se projevuje: lidský organismus si nedovede sám vyprodukovat vitamin C, proto jeho nedostatečný příjem se projeví: nechuť k jídlu, slabost, tíže v nohou, náchylnost k infekcím, chudokrevnost, také vzrůst zaostává. Tím jsou vytvořeny známky skorbutu. Tato choroba se projevuje krvácením na všech možných místech, nápadné jsou měkké, zduřené dásně. Často se uvolňují zuby a vypadávají, sklon ke krvácení dásní již sám o sobě naznačuje nedostatek vitamínu C. Jarní únava, nechuť k jídlu, rychlá vyčerpanost, krvácivost, náklonnost k infekcím, obtíže zažívací, oběh krevní, bolení hlavy, chudokrevnost, zaostávání ve vzrůstu aj.

    Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: jeho použití je široké. Při slabosti, krvácivosti, upevnění zubů, zánět dásní, ke zvýšené odolnosti proti infekcím a otravám, působí příznivě při tuberkulóze, revmatismu, poruchách tvorby krve v kostní dřeni, při chorobách žaludku, střev a léčení ran. U dětí je důležitý při nedostatečné výstavbě kostí, při pomalém vývinu zubů. U černého kašle se podáváním velkých dávek vitamínu C zmírňuje kašel a doba jeho trvání se zkracuje. Při chirurgických zásazích podporuje vitamín C tvorbu kostí a chrupavek, hojí rychleji rány. Během celého těhotenství a doby kojení musí být dostatečný přísun vitaminu C. Při umělé výživě se musí dodávat formou ovocných šťáv. Při všech zánětech zubů, dásní, zubní váčky, extrakcích - důležitý je vitamín C.

  • Vitamín D, respektive D3

    Zdroje: mléko, vejce, máslo, houby, kvasnice.

    Nedostatek se projevuje: rachitída, pozdní řezání zubů, zuby zůstanou nevyvinuté, jsou vadně sestaveny, mají kazy ve sklovině. U dospělých jsou rachitické příznaky jako: znetvoření hrudního koše, pánve, končetin, rachitický růženec, snadný zlom kostí.

    Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob: rachitidy, upadání dětí do křečových záchvatů, vzrůstu zubů a chrupu vůbec, měknutí kostí, odvápnění kostí, při chronickém kloubovém revmatismu, při chronických ekzémech, při tuberkulóze kostí, kloubů, kůže a sliznice, i omrzlinách.

  • Vitamín E (tokoferol)

    Zdroje: obilné klíčky a olej z obilných klíčků, zelenina a saláty, vaječný žloutek, mléko, máslo

    Užití vitamínu ke zlepšení a vyléčení chorob
  • poruchy na rozplozovacích orgánech jako sklon k předčasným porodům
    • potíže při přechodu a těhotenství, a také tvorbě mléka
    • užívá se ho k výživě nedonošených dětí, při vzrůstových a vývojových potížích kojenců
    • používá se u chorob nervových a svalových, zejména při ochablosti po infekcích
    • při chorobách vaziva, obzvláště revmatické povahy, při houseru, zkřivení krku a šíje, ischiádě
    • při chorobách srdečních, insuficienci krevního oběhu
    • při paradentose
    • při smrdutém vředu v nose
    • při bércových vředech
  • Vitamín K

    Zdroje: zelenina - obzvláště špenát, květák, listy bílého zelí, brambory, rostlinné oleje, ovoce, rajská jablíčka, jahody, šípek.

    Nedostatek se projevuje: sklon ke krvácení - buď je nedostatek v potravě, nebo vitamin K není dostatečně produkován mikroorganismy v našich střevech, nebo je porušena střevní sliznice a tím vstřebávání vitamínu K nebo může být špatná funkce jater nebo žlučníku.

    Užití vitamínu ke zlepšení nebo vyléčení chorob: nedostatek má souvislost s nemocemi žlučníku - ucpání žlučovodu, žlučových kaméncích, nádoru žlučníku, u chronických zánětů žlučníku a žlučovodu, u chronického nebo akutního poškození jaterních buněk.

    Při krvácení sítnice v oku, při vysokém tlaku, při častém krvácení z nosu, proti krvácení při zubních extrakcích, při operacích nosních, krčních, nosohltanových. Vitamin K pracuje také proti zubnímu kazu.

Minerály

Mají velký podíl na správném využití vitamínů a na rozdíl od nich se neničí vařením. K životu je jich nutných 18, nejdůležitější jsou

  • Vápník

    Můžeme získat z kefíru, jogurtu a jiných nesterilizovaných mléčných produktů, dále je hodně vápníku v máku, pažitce, lískových oříškách, sóji a petrželové nati.

    Povzbuzuje nervovou, svalovou a srdeční činnost. Má také důležitou úlohu při krvesrážlivosti. Při jeho nedostatku dochází k odvápňování kostí, křečím ve svalech a zácpě.

  • Hořčík

    Nalezneme především v lískových oříškách a v listové zelenině.

    Zabraňuje kornatění a zvyšování hladiny cholesterolu v krvi. Jeho nedostatek se může projevit nočním pomočováním u dětí, chvěním rukou a také tvorbou ledvinových kamenů.

  • Železo

    Nejvíce železa obsahují meruňky, vejce, ořechy a dýňová jádra.

    Jeho nedostatek má za následek chudokrevnost, může se projevovat lomivostí nehtů. K jeho vstřebávání je nutná měď. Cukr a bílá mouka snižují vstřebávání železa.

  • Draslík

    Je obsažen nejvíce v banánech, šťávě z rajčat, hroznech a obilných klíčcích.

    Je přirozeným diuretikem, snižuje vysoký krevní tlak a podílí se při rozkladu glukózy. Jeho nedostatek způsobuje nespavost, člověk je unavený a „nedobře tráví.“ Trpí bolestivými větry.

  • Měď

    Zdrojem mědi je žitná mouka, obilné klíčky, kvasnice, neloupaná rýže, mrkev, brambory, hrozny, maliny, švestky, jahody, ostružiny.

    Měď naše tělo potřebuje při syntéze hemoglobinu. Její nedostatek může způsobit těžkou anemii.

  • Jod

    Nalezneme jej v bramborách, mrkvi, hroznech, černém rybízu, hruškách. Je nezbytný pro správnou činnost štítné žlázy. Nedostatek jódu napomáhá vzniku akné a dává větší předpoklad srdeční mrtvice.

  • Zinek

    Můžeme jej získat nejvíc z dýňových jader, ořechů, zelené listové zeleniny, cibule. Je velice důležitý při hojení ran po úrazech či operacích. Zinek také brzdí ztrátu sluchu. Nedostatek se projevuje bílými skvrnami na nehtech.

  • Selen

    Je obsažen ve vejcích, obilných klíčcích, brokolici, rajčatech, fazolích a celozrnném pečivu. Selen spolupracuje se zinkem a má vliv na srdeční nemoci. Zabraňuje také tvoření lupů.

  • Fosfor

    Zdrojem je především sója, kozí mléko, semena, kapusta, zelí, med a ořechy. Má vliv na pravidelnost tepu srdce, a činnost ledvin. Je potřebný k asimilaci vitamínů B2 a B3. Nedostatek má za následek zubní kazy.



Zdroj: http://www.ziskejzdravi.cz

KONTAKT : dr.bodybuilding@gmail.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one