Jaké jsou krátkodobé účinky kofeinu na lidské tělo?


Kofein zvyšuje tepovou frekvenci, zrychluje dýchání, bazální metabolismus, gastroenterické reflexy a také zvyšuje produkci žaludečních šťáv a moči. Kofein také uvolňuje hladkou svalovinu, zejména průdušky. Všechny tyto změny se u různých lidí liší, protože závisí na citlivosti na tuto látku, na tělesném metabolismu a také na tom, jak často je kofein užíván. Doba působení kofeinu je ovlivněna hladinou našich hormonů, jestli kouříme nebo bereme léky a také nemocemi, které poškozují funkci jater.

Všeobecně můžeme říct, že kofein umí lidi „nakopnout“. Cítí se méně ospalí, cítí menší únavu, jsou schopni více a vytrvaleji přemýšlet. Většina lidí rovněž uvádí, že kofein zlepšuje výkon v některých manuálních činnostech, jako např. při řízení auta. Nicméně, kofein dokáže obnovit tyto schopnosti nebo pocity pouze do stavu, v jakém byly před únavou. Studie rovněž dokázaly, že kofein snižuje vizuální i sluchové reakční doby. Avšak nemá vliv na numerické přemyšlení ani na krátkodobou paměť. Bohužel ale také může snížit vaši zručnost - zejména co se týče přesné svalové koordinace. Pokud je kofein brán ve vysokých dávkách, může způsobit nechtěné vedlejší efekty.


Jak dlouho trvají účinky kofeinu?

Kofein je absorbován zejména v žaludku a v tenkém střevě, odkud se dostává do krevního oběhu, kde trvá asi 15-45 minut, aby dosáhl vrcholné hladiny. Hladina kofeinu obsaženého v krvi, jenž se dostane do mozku, určuje efekt, který bude na tělo mít. Obvykle je CNS (centrální nervový systém) maximálně stimulován v období mezi 30-60 minutami. Kofein je metabolizován v játrech, eventuelně jsou jeho metabolity vyloučeny močí. Může být také vyloučen slinami, ve spermatu nebo i v mateřském mléce. .

Účinky kofeinu trvají po dobu, po kterou se nachází v krvi. Čas, který tělo potřebuje k eliminaci poloviny přijatého kofeinu, se liší. Může to být do několika hodin až po několik dní, ale všeobecně lze říci, že u průměrného nekouřícího člověka je to kolem 3-4 hodin. Jsou i některé faktory, které prodlužují poločas rozpadu kofeinu a těmi mohou být třeba některé léky, nemoci jater, těhotenství a hladina enzymů potřebných k trávení kofeinu v játrech. U těhotné ženy je poločas rozpadu kofeinu kolem 18-20 hodin, u ženy užívající orální antikoncepci asi 13 hodin. Další faktory jako například kouření může zkrátit dobu účinku.


Jaké jsou symptomy při předávkování kofeinem?

Kofein stimuluje CNS a může způsobit širokou škálu projevů v organismu. Symptomy předávkování kofeinem jsou individuální a hodně záleží na množství přijaté látky. Dávka 250 – 750mg (což odpovídá dvou až sedmi šálkům kávy) může způsobit nervozitu, závratě, nevolnost, bolesti hlavy, svalovou tenzi, problémy se spánkem a nepravidelný tep.
Dávka více než 750mg (asi 7 šálků kávy) může vyvolat některé z výše vyjmenovaných stavů, ale také i stavy jako je úzkost, malátnost, zvonění v uších, průjem, zvracení, slabé záblesky, těžké dýchání a při extrémním předávkování i křeče. Pro ty, kteří pijí hodně čaje, mám taky jednu zprávu. Tříslovina, která je často obsažena v čajích, může ve vysokých dávkách způsobit zácpu.


Kofein - základní informace

Jak kofein ovlivňuje spánek?

Studie, při kterých byl studován dopad kofeinu na spánek prokázal, že jeden silný šálek kávy vypitý 30-60 minut před spánkem může způsobit nervozitu a je těžší usnout. A pokud osoba usne, má větší tendenci se vzbudit téměř při každém hluku. Ovlivněna je i kvalita spánku, která je samozřejmě po užití kofeinu nižší.
To, jaký má kofein dopad na spánek je ovlivněno i tím, jestli osoba užívá kofein příležitostně, vůbec, nebo jestli jej užívá často. Ti, co na něj nejsou zvyklí, uvádí zhoršené usínání. Častí uživatelé kofeinu mohou také trpět přerušovaným spánkem, nicméně jejich zvýšená tolerance na kofein ovlivňuje i vnímání toho, jestli mají problémy se spánkem. Spí většinou v kratších intervalech, ale už si na to tak navykli, že jim to nepřijde divné.
Pokud užíváte kofein a máte problémy se spánkem, asi byste měli začít snižovat denní příjem kofeinu nebo se vyhnout jeho příjmu 5-7 hodin před tím, než půjdete spát.


Kofein a zdravotní problémy


Pálení žáhy – U některých lidí bylo zjištěno, že kofein u nich uvolnil svěrač v dolní části jícnu a tím umožnil, aby se určité části obsahu dostali ze žaludku zpět do jícnu – tomuto se říká „pálení žáhy“. Samotný kofein nijak neovlivňuje svalstvo svěračů, ale některé další látky, které kofein obsahuje způsobuje pálení žáhy.
Vředy – Kofein může v žaludku zvýšit vylučování žaludečních kyselin i pepsinu, což může zhoršit existující vřed. Nicméně bylo zjištěno, že nejen normální, ale i bez-kofeinové kafé dráždí žaludeční slezinu a zvyšuje sekreci žaludeční šťáv, takže kofein nebude jedinou složkou kávy, která je za toto zodpovědná.
Srdeční problémy – U kofeinu bylo zjištěno, že v jistých případech způsobuje nepravidelný srdeční rytmus (srdeční arytmii). Lidem, kteří trpí srdeční poruchou je často řečeno, že by se měli kofeinu vyhýbat úplně. Avšak, není žádný důkaz, který by prokazoval, že kofein přispívá k rozvoji srdečních onemocnění.
Srdeční nemoci – Vztah mezi pitím kávy a srdečními nemocemi byl zkoumán mnoha studiích, ale žádné výrazné riziko související s pitím kávy nebylo zdokumentováno. Výzkumníci v Johns Hopkins Medical Institute nedávno zjistili, že u častých konzumentů kávy (definováno jako pět a více šálků denně) mají dvakrát až třikrát větší riziko koronárního onemocnění srdce než ti, co kávu nepijí (studie pochází z 16. prosince 1986).
Tento vztah byl potvrzen, dokonce když zohlednili další důležité faktory, jako je věk, kouření, stav cholesterolu a krevní tlak.

Nicméně studie nekontrovala věci jako: stravu, sedavý životní styl nebo vysoký pracovní stres. Ani neudala množství kofeinu v konzumované kávě, typ kávy (jestli byla obyčejná nebo bez kofeinu), metodu jejího uvaření nebo jestli byla s cukrem či šlehačkou.
Pokud pití kávy zvyšuje riziko srdečních onemocnění, může to být způsobeno jejím efektem na cholesterol. Několik studií spojují silnou konzumaci kávy se zvýšenou hladinou cholesterolu. Přestože samotný kofein tohle zřejmě nezpůsobuje. Možná to není jen kofein, ale strava s vysokým obsahem nasycených tuků u konzumentů kávy, která zvyšuje riziko srdečních onemocnění.


Kofein - základní informace

Závislost a odvykání

Návykovost na kofein záleží na definici „návykovosti“. Jsou totiž dva druhy závislosti a to fyzická a psychická. Pokud kofein přestanete užívat ze dne na den, mohou vás postihnout bolesti hlavy a únava. Tyto odeznívající stavy mohou trvat několik dní nebo i po dobu 2 týdnů. Proto doporučuji postupné snižování jeho příjmu. Co se týče psychické závislosti, tak ta spočívá v tom, že bez kofeinu prostě nebudete tak „nabuzení“ a vám tento pocit bude nejspíš chybět.

Pokud vás zajímá, kolik kofeinu obsahují jednotlivé nápoje, podívejte se na tuto databázi.


Samozřejmě se účinky mohou u každého jedince výrazně lišit, protože záleží na hodně ovlivňujících faktorek jako např. Věk, pohlaví, fyzické zdraví... Pokud naleznu další zajímavé a podrobnější informace o kofeinu, tak se o ně s vámi určitě opět podělím.


Zdroj : internet
KONTAKT : dr.bodybuilding@gmail.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one