Nejdůležitější vitaminy

Vit C představuje 80 % celé naší potřeby vitaminů, což ovšem neznamená,že ostatní vitaminy nejsou důležité. Obecně se přijímá, že organismus vstřebává asi 30 mg denně a zbytek se vylučuje. Skutečná potřeba vitaminu C je ale velmi individuální a závisí na mnoha faktorech, může vzrůst ze 30 až na 500 mg, ba až na několik miligramů za den. Pro sportovní činnost je důležitý zejména z důvodu: imunity, podporování uvolňování energie ze sacharidů a také snižuje hladinu cholesterolu.Nejbohatším zdrojem vit. C je šípek. Na druhém místě je nať petržele.


Vitamin E,Jeden z velmi atraktivních vitaminu, zejména u sportovců. Podporuje činnost pohlavních žláz,svalů, nervů, zlepšuje metabolismus tuků…. U tohoto vitaminu obzvlášť platí, že přírodní forma je o mnoho účinnější než umělé dodávání ve formě např. tablet. Pozor! Styk vitaminu E se železem jej ničí . Pokud se tedy podává se železem, pak musí být rozdíl mezi podáváním obou látek 6 až 12 hodin.Také je důležité, že mastné nenasytné kyseliny (rostlinné oleje) zvyšují potřebu vitaminu E!

Vitamin ATento vitamin se podílí na všech důležitých funkcích našeho organismu. Je stejně dů ležitý jak pro krásu tak pro zdraví. K tomu je zapotřebí připočíst jeho důležitost pro funkci pohlavních žláz a například spoluúčast při prevenci a léčbě rakoviny! Pro sportovní činnost jsou dobré jeho anabolické účinky a zvyšování imunity. Je rozpustný v tuku.

Vit. B-1(thiamin)Pomáhá udržovat dobré pocit, stav čerstvosti- brání únavě, dobrý stav nervů a chuť k jídlu. Organismus neumí tento vitamin v těle skladovat a navíc má v těle dost nepřítel. Používání velkého množství moučných jídel, s vysokým obsahem sacharidů zyšuje potřebu vitaminu B1.V kulturistice je někdy podáván injekčně, protože je důležitý při metabolismu sacharidů, který je při těžkém tréninku vysoký.
Vit. B- 2(riboflavin)Pomáhá spalovat cukry a upravuje energetické mechanismy.Zvyšuje svalovou dráždivost a uvolňování energie ze sacharidů.Při zvýšeném dodávaném množství ze zvyšuje metabolizace bílkovin až o 15 %.

Vit B- 3 (Niacin)Niacin,také vitamin PP nebo kyselina nikotinová ( i když to není to samé, protože PP je kyselina a B 3 je amid) se nazývá také niacinamid nebo nikotinamid. Tento vitamin ovlivňuje více biechemických reakcí v organismu. V kulturistice se někdy použí vá pro zlepšení výživy svalové tkáně. Je to ale rizikový postup.

Vit. B-12Příznivě ovlivňuje metabolismus dusíku, krvetvorbu a přenos kyslíku, celkově zlepšuje zdravotní stav. Má anabolické účinky. Podává se injekčně. Organismus jej většinou vytváří dostatek je – li zaručen dostatek přísunu ovoce, zeleniny a zakysaných mléčných výrobků.

Převzato ze stránek :   www.fitnesscentra.cz
KONTAKT : dr.bodybuilding@gmail.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one