Soja

Sója                                                                                                                                                                                                        
Soja pochází ze sójových bobů, které se tvoří na rostlině s latinským názvem Glycine max a řadíme ji mezi zeleninu - luštěniny. Sója byla poprvé vyšlechtěna v Číně před více jak 4000 lety. Získávají se z ní sójové boby a pěstuje se hlavně kvůli olejové složce a kvůli proteinové složce. V sójových bobech jsou tyto dvě složky zastoupeny následovně – protein 40% a olej 20% z celkové váhy. Sacharidy jsou zastoupeny z 35%. Velká část úrody je zpracována právě na rostlinný olej a zbytky jsou využívány jako krmivo pro zvířata. Sójový protein je považován za plnohodnotnou bílkovinu, protože obsahuje i esenciální aminokyseliny (ty, které si tělo nedokáže samo vyprodukovat, a musíme je tak přijímat v potravě). Tento protein ale ve výsledku nedosahuje kvalit toho, obsaženého v mase. Pro vegetariány je to ale velmi vhodná forma bílkovin. Sója je považována za zdravou potravinu, nedoporučuje se však podávat klasické výrobky ze sójy dětem - kvůli jejich správnému růstu. Některé látky obsažené v sóji by mohly způsobit dětem potíže. Dnes se sója kromě Číny pěstuje hlavně v Severní a Jižní Americe. Největšími producenty jsou: USA, Brazílie, Austrálie, Argentina a již zmiňovaná Čína.

Prospěšné účinky

- sója obsahuje antioxidanty. Tyto látky chrání buňky před poškozením, které je způsobováno volnými radikály. Tyto volné radikály jsou považovány za odpovědné při onemocnění rakovinou a při předčasném dospívání. Studie ukázaly, že národy které bohatě konzumují ve své stravě výrobky ze sójy, trpí méně rakovinou prsu, rakovinou tlustého střeva a rakovinami vaječníků a prostaty. To vše díky již zmíněným antioxidantům.

- sójové boby obsahují látky, které snižují hladinu cholesterolu. Snižují hladinu LDL (ten nebezpečný)a zvyšují hladinu HDL. Chrání tak před rizikem srdečních onemocnění. V komunitách konzumujících více sójy je evidováno méně onemocnění koronárních tepen.

- sója je schopna zvýšit hutnost kostí a u dospívajících žen snižuje ztráty vápníku. Chrání tedy před onemocněními kostí. Osoby konzumující více sójových produktů trpí méně osteoporózou.

- sója obsahuje přírodní rostlinné hormony, také označované jako phytoestrogeny. Tyto phytoestrogeny jsou podobné jako estrogeny produkované naším tělem. Během menopauzy tělo produkuje méně estrogenu. Hormony ze sójy je tělo schopno absorbovat. Je tedy prostředkem přirozené hormonální terapie a ženy tak méně trpí symptomy menopauzy. Pozorujeme to hlavně u Japonek, kde pro některé tyto symptomy nemají ani název.

Produkty ze sójy

Sója
Produktů připravovaných ze sójových bobů je široká škála. Zde je pár příkladů:
Tofu – sójový tvaroh vyráběny z koagulovaného sójového mléka. Někdy je tofu známo také jako sójový sýr. Dá se koupit v několika modifikacích.

Rostlinná bílkovina – je to odtučněná sójová mouka, která byla zpracována a usušena tak, aby vytvářela houbovitou strukturu. Bývá ochucená, aby připomínala maso. Často se přidává do vegetariánských hamburgerů, párků a do jídel v plechovkách.

Sójová pasta – má tuhou strukturu a může být použita v receptech jako náhrada masa.

Sójová omáčka - je produktem kvašení rozdrcených sójových bobů, rozdrcené pražené pšenice soli a vody

Sójové mléko – využívá se hlavně jako náhražka za dobytčí mléko. Je v něm hodně bílkovin a hodně značek dále přidává vápník, vit D2, vit B12 a vit B2


Zdroj: Google
KONTAKT : dr.bodybuilding@gmail.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one