VÝBĚR POTRAVIN VHODNÝCH PRO DIABETICKOU DIETU

VHODNÉ POTRAVINY

Zelenina
(téměř veškerá zelenina) zelí, hlávkový salát, čínský salát, okurka, paprika, ředkvičky, rajčata, cukýna, patizony, luštěniny, hrách, čočka, fazole

Ovoce
maximálně 1 - 2 kusy, např. jablka, grapefruit, pomeranč, kiwi, mandarinka, grep, broskev, meruňky, jahody (10 ks), meloun (250g) apod.

mlýnské a pekárenské výrobky
Tmavé pečivo, celozrnný chléb a pečivo, křehký chléb, bezvaječné těstoviny, celozrnné těstoviny, celozrnná rýže

Mléko a mléčné výrobky
nízkotučné: mléko, jogurt, tvaroh, apod. sýry do 30% tuku v sušině jako je Lipno, Javorník, Šumava, Atlet, Orion, Dukát, Dietetický sýr, tavený sýr s jogurtem, Dezertní sýr, Olomoucké tvarůžky, tvrdý sýr Eidam 30%

maso a masné výrobky
mladá a netučná masa jako je kuře, krůta, holoubě, telecí, králík, dále vepřová kýta, hovězí maso zadní, párky drůbeží, salám šunkový, z ryb např. mořská štika, filé, treska, okoun, pstruh, bolen apod., z uzenin drůbeží popř. vepřová dušená šunka, drůbeží tlačenka

Nápoje
označované light nebo nízkoenergetické, minerálky bez příchutě, stolní vody, čaj.

Tuky volné
oleje, rostlinná másla, pomazánková másla

sladidla
jakákoliv nekalorická sladidla

NEVHODNÉ POTRAVINY

Tuky volné
sádlo, máslo, lůj, palmový olej, kokosový olej, ztužené tuky

Maso a masné výrobky
prorostlé hovězí, vepřové, bůček, krkovice, mleté maso, ovar, husa, kachna, vnitřnosti, tučné ryby, smažené ryby, jikry, mlíčí, salám uherský, paprikový, turistický, krkonošský, gothajský, točený, vuřty, paštiky, médský salám, máslovky, slanina, jitrnice, jelita, škvarky, tučná tlačenka

smažené pokrmy z masa a ryb, tučné vývary z mas a kostí, kůže z mas, drůbeže či ryb

mléko a mléčné výrobky
tučné sýry nad 40% tuku v sušině (Ementál, šunkový, s ořechy, smetanový sýr apod.) smetanové jogurty, plnotučné mléko, sušené a kondenzované mléko, smetana, šlehačka, majolka apod.

Mlýnské a pekárenské výrobky
tučné pečivo, loupáčky, briošky, smažené koblihy, kynuté koláče apod., vícevaječné těstoviny

Zelenina
smažená zelenina např. smažený květák

ovoce, ořechy a semena
přezrálé ovoce, kompotované, sušené, kandované ovoce, všechny druhy ořechů (vlašské ořechy, lískové ořechy, burské oříšky, pistáciové oříšky, kokosové ořechy, slunečnicová semínka apod.)

Sladkosti
veškeré cukrářské výrobky - dorty, sušenky, čokolády, bonbóny, smetanové zmrzliny, koláče

Nápoje
tvrdý alkohol, sladké víno, burčák, vícestupňové pivo, sladké nápoje, čokoládové nápoje

Sladidla
cukr, sorbit, fruktóza


HLAVNÍ ZÁSADY STRAVOVÁNÍ PŘI DIABETU

1. Kontrolujte vliv stravy na glikémii (před jídlem a 1-2. hod. po jídle) glukometrem nebo testačními proužky na moč

2. Celodenní příjem sacharidů (polysacharidy - pekárenské a moučné výrobky např. pečivo, chléb, těstoviny, rýže, knedlíky, brambory, mouka apod.) rozdělte do několika dávek za den

3. Jednoduché sacharidy (monosacharidy, disacharidy - mléko, jogurty, ovoce) konzumujte na svačinu. Velmi výjimečně konzumujte banány, hroznové víno, hrušky a švestky. Mohou negativně ovlivnit hladinu cukru v krvi

4. Slaďte nekalorickými sladidly

5. Sladkosti při redukční dietě se nedoporučují. Při uspokojivé kompenzaci diabetu lze konzumovat sladkosti do 50 g/den (max do 10% energické spotřeby) v rámci dodržení celkové spotřeby sacharidů za den

6. Omezte živočišné tuky (sádlo, máslo, tučná masa, uzeniny, tučné sýry, tučné jogurty), obsah tuků by měl být za den < 35% (u osob s nadváhou do 30%) z celkové denní energie. Omezíte tím nejen energii, ale i příjem cholesterolu. Omezte - nejlépe vylučte z jídelníčku uzeniny.

7. Nejezte zbytečně množství bílkovin Doporučené množství pro dospělé je 1 - 1,5 (2) g/kg normální hmotnosti (bílkovinné potraviny obsahují i tuky). Ve velkém množství mohou mít u diabetiků negativní vliv na funkci ledvin.

8. Jezte dostatečné množství zeleniny a ovoce pro obsah vlákniny - doporučené množství je 40g/den vlákniny nebo 20g/1000kcal (4000kJ) z celkové denní energetické spotřeby/den. Doporučujeme 5 porcí zeleniny nebo ovoce denně a 4 porce luštěnin/týden.

9. Pijte dostatečné množství nesladkých tekutin minimálně 1,5 - 2 l za den.

10. Vylučte alkohol. Má značný obsah energie a při léčbě diabetu tabletami nebo inzulíne může způsobit těžkou hypoglikemii.

11. Zkontrolujte obsah sacharidů a energie na obalech potravin, vybírejte si potraviny nízkoenergetické - light

12. dodržujte si odstupy mezi jídly (4-6 hodin mezi hlavními jídly a svačiny 2-3 hodiny po hlavním jídle).

13. Mějte pravidelnou fyzickou aktivitu

14. Pokud máte přiměřenou hmotnost, naučte se znát potraviny podle obsahu sacharidů. Pokud máte nadváhu nebo jste obézní, naučte se znát rozdělení potravin i podle obsahu energie a tuků.

15. Dia výrobky mohou obsahovat stejné množství sacharidů a energie jako podobné výrobky "nedia". Sacharidy a energie musí být započítány do celodenního příjmu.

Poraďte se se svým lékařem, jaké změny ve stravovacím režimu jsou pro vás vhodné.

KONTAKT : dr.bodybuilding@gmail.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one