Ve svém okolí se stále ještě poměrně často setkávám s tím, že mnoho kulturistů, až již začátečníků nebo pokročilých, neví a nebo se nezajímá, jaký protein si pravidelně kupují. Tak schválně, co obsahuje váš kbelík proteinu na který se práší v polici u vás v pokoji? Je tam syrovátka nebo mléčný protein? Je to koncentrát nebo izolát? Dost z vás s přehledem odpoví, ale dost z vás se půjde podívat na obal. Tak čtěte tento článek pozorně a dozvíte se, který protein je pro vás ten nejlepší.

Doplňky výživy s obsahem syrovátky se dostaly na trh během 90. let ( k nám až později ). Podle vědeckých studií, ale i podle sportovců, svaly nabíraly na objemu. V syrovátkovém proteinu naleznete BCAA aminokyseliny, valin, isoleucin, leucin, bez kterých je svalový růst zanedbatelný. Tento protein je v těle mnohem lépe a rychleji zužitkován, než ostatní druhy proteinů. Je také významný po zdravotní stránce, protože snižuje riziko onemocnění u některých druhů rakoviny, zlepšuje imunitu těla, a vylepšuje sportovní výkon jedince. Syrovátkový protein vzniká z mléka. V mléce jsou obsaženy kasein a syrovátka. Poměr těchto dvou bílkovin je cca 80/20% ve prospěch kaseinu. Syrovátka na rozdíl od kaseinu je rozpustná ve vodě, proto se dá poměrně snadno zamixovat do sportovních nápojů. Syrovátka je vlastně vedlejší produkt při výrobě mléčných výrobků. Neobsahuje mnoho bílkovin a proto je potřeba jí zpracovat. Čím více jí zpracujete, tím více v ní budou potřebné bílkoviny. Podle zpracování vzniklo toto rozdělení:

1) Syrovátkový koncentrát ( Whey protein concentrate ) Úprava probíhá filtrací, ze které vznikne prášek. Protlačováním přes membránu se oddělí protein od laktózy a tuku. Dle počtu filtrací se dosáhne koncentrace proteinu někde mezi 30 – 85 %. V prodejní síti jsou pak nejčastěji k dostání proteiny s obsahem cca 70%. Je to velmi kvalitní produkt, přestože není nejčistší. Obsahuje i sacharidy a tuky. Výhoda tohoto proteinu je díky krátké době zpracování v levnější ceně konečného výrobku. Takže, pokud nemáte dostatek peněz, tak je toto plnohodnotný produkt za dostupnou cenu.

2) Syrovátkový izolát ( Protein isolate ) Tato varianta je čistší než předešlá varianta. Zpracovává se delším filtrováním a iontovou chromatografií. Výsledný produkt obsahuje až 95% bílkovin, čímž se hodí hlavně pro ty, co zrovna drží dietu. Má i vyšší biologickou vstřebatelnost a tak se používá před i po tréninku. Tělo ho velmi dobře a rychle využije.

3) Syrovátkový hydrolyzát ( Whey protein hydrolysate ) Během stejného procesu zpracovávání jako u předešlých variant, jsou řetězce bílkovin štěpeny na menší částečky. Tím je bílkovina vlastně přetrávena a zažívací trakt nemusí vyvíjet takové úsilí na její strávení. Je to nejlépe stravitelná bílkovina ze všech. Toto je ale také vidět na výsledné ceně výrobku. Ostatní bílkoviny, sojová bílkovina, vaječná atd., mají také své výhody. Ideální je najít si protein, který kombinuje více druhů proteinů, a tím využijete něco od každého z nich. Každý z těchto proteinů se vstřebává jinak dlouhou dobu a toho se dá také využít. Tak třeba, pokud si koupíte přípravek s obsahem nějaké formy syrovátky nebo s kaseinem, tak tento protein bude vhodný ke konzumaci mezi jídly a před spaním, kdy organismus vyžaduje stálý přísun bílkovin. Takže shrnutí je takové, že je vhodné kombinovat zdroje bílkovin a tím dosáhnete lepších výsledků než když budete spoléhat jen na jeden, byt sebelepší zdroj. Je tedy poměrně zajímavé mít třeba několik menších balení s různými druhy proteinů a brát je podle toho co umí. Dříve preferovaný nákup obřího balení proteinu, se kromě finančního hlediska nezdá už tak výhodný.

 

Každý začátečník dříve či později dojde k tématu užívání doplňků výživy. Když pominu základní otázku ano či ne ( odpovídám samozřejmě ano ), mám tu spoustu jiných otázek, jako např., co koupit, kde to koupit, jak to brát apod. Reklama na tyto výrobky je všudypřítomná, výrobců a produktů je tolik, že nejen začátečník je zmaten. Zde vám přináším stručný přehled základních suplementů.

Ještě před tím je potřeba zdůraznit, že tyto látky nejsou kouzelné a samy o sobě bez patřičného tréninku a pravidelného stravování nemají ony slibované zázračné účinky. Již všeobecný název těchto výrobků - DOPLŇKY VÝ?IVY - je od slova doplněk, tudíž při splnění základních požadavků na jídlo a trénink tyto látky opravdu pomáhají k razantnímu zlepšování. Pokud žádáte od těla něco navíc, v našem případě růst svalů, tak mu musíte poskytnout také něco navíc. Tělo se chová vlastně jako stroj. Pokud od stroje, např. automobilu, očekáváte lepší výkon, tak do něj dáte lepší olej a benzín. Tělo očekává to samé, chcete mít svaly, tak k pravidelnému stravování přidejte něco, co podpoří jeho výkon.

Nejčastější otázkou, kterou slýchávám, je co a kdy užívat ?
Není zas tak jednoduché odpovědět, záleží také na tom jaký máte cíl ( hubnutí, objem atd.), záleží na vaší finanční situaci a na stupni trénovanosti. Přinášíme vám stručný přehled základních suplementů.
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->
Zde si rozdělíme přípravky dle účinnosti a toho kdy je brát.

Základním stavebním kamenem svalové hmoty jsou bílkoviny. Bez nich to opravdu nejde. Takže pokud bych měl vybrat jen jeden druh výrobku ze všech, tak jsou to proteiny. Nějaký ten kýbl byste měli mít doma pořád, abyste dodrželi správný denní příjem bílkovin. Pokud nedostanete z jídla a proteinu do těla 1,5 – 3 g bílkovin na 1 kg těl. hmotnosti, vaše výsledky budou jen velmi malé nebo vůbec žádné. Není to o tom, že si koupíte 3 kg balení, dáte si 1 – 2 koktejly denně, k tomu sníte 2 směšná jídla a čekáte, že za měsíc naberete 10 kg. Ne, o tom to opravdu není. Takže proteiny pořád, vždy a všude. Jestli jsou ve formě koktejlu nebo tyčinek či gelu to nerozhoduje.

Gainery: dnes se již moc nepoužívají ale pro štíhlé jedince je to po tréninku nezbytnost. Jedna porce může obsahovat až 60-70 g bílkovin a 300g sacharidů celkem tedy více než 1000 kcal. Samozřejmě se gainery dají užívat i přes den místo nebo ještě k jídlu.

Kreatin a jeho deriváty: užívá se dle návodu na etiketě obvykle před a po tréninku. Není potřeba se jím předávkovávat jako bylo donedávna zvykem. Pomáhá stahovat vodu do svalových buněk U většiny sportovců dochází k nárůstu hmotnosti, zvětšení síly a vytrvalosti.

L-Glutamin: se užívá k podpoře regenerace a nepostradatelný je hlavně v období shazování během přísné diety. Zároveň chrání již získanou svalovou hmotu. Dávkování cca dle návodu.

BCAA: užívají se hlavně před a po tréninku a zabraňují ztrátám svalové hmoty. Nesmíte se zaměřit pouze na látky, které budují hmotu, ale i na ty, které jí chrání. Tím zabezpečíte stálý nárůst aktivní hmoty.

Samostatnou kapitolou jsou anabolizéry. Tedy látky, které stimulují přirozenou produkci testosteronu, nebo jinak zajiš?ují přímý nárůst hmoty.

Nejčastěji používaný doplněk je Tribulus Terestris.
Jeho základ tvoří komplex saponinů extrahovaných z bulharské rostliny s názvem Tribulus Terrestris (kotvičník zemný), která přirozeným způsobem zvyšuje úroveň hladiny vlastního testosteronu.. Zvýšená hladina testosteronu má za následek zvýšení fyzického výkonu, zlepšení regenerace, nárůst svalové hmoty a taktéž povzbuzení sexuální výkonnosti. Saw Palmetto (trpasličí palma) prospívá zdraví prostaty. Mechanizmus účinku spočívá v pozitivním ovlivňování metabolismu mužských pohlavních orgánů. Dávkování dle etikety většinou s jídlem.
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->
Dalším hodně užívaným doplňkem je nějaký z NO přípravků. Fungují na podobném principu. Jde většinou o NITRIX ( nitrox ) OXID nakombinovaný s dalšími látkami, apod. Účinek těchto látek má za následek plnou rekonvalescenci těla po celou dobu působení, zvýšení síly a objemu svalů, posílení svalových vláken, zlepšení krevního toku a proudění krve. Dávkování dle etikety, používá se během dne většinou na lačno.

Ještě bych se zmínil o spalovačích tuků.
Na trhu je nepřeberné množství zaručených výrobků a tak zde nebudu žádný vyzdvihovat. Je potřeba si jich pár vyzkoušet a najít ten, který vám nejlépe sedne. Nejúčinnější jsou doplňky s obsahem efedrinu, ale ten je u nás zakázaný. Hledejte tedy produkty např. s pseudoefedrinem, zeleným čajem, yohymbinem apod. Dávkování opět dle etikety.

Tak zde je přehled nejzákladnějších produktů a látek. Samozřejmě nesmíte opomenout zařadit k těmto doplňkům ty úplně základní, jako jsou vitamíny, minerály apod. Pokud si zvolíte z této nabídky, neuděláte chybu. Samozřejmě dobrých výrobků je mnohem a mnohem více, ale to by bylo na tlustý román. Je potřeba získávat informace a sebevzdělávat se. Čím více toho budete o výživě a doplňcích vědět, tím budete úspěšnější. Co se týká přesného dávkování suplementů, je rozdíl zda jde o 130 kg obludu nebo o 65 kg začátečníka. Vždy je lepší si nechat poradit.
KONTAKT : dr.bodybuilding@gmail.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one