L-carnitin


L-carnitin je derivát hydroximáselné kyseliny. Dříve byl považován dokonce za
jeden z vitamínů skupiny B(vitamin B), než se prokázalo, že si jej do jisté
míry může organismus vytvářet sám z aminokyselin, a to především v játrech a
ledvinách. Současně se L-carnitin dostává do těla s běžnou potravou. Jeho
největším potrevinovým zdrojem je červené maso.

V řadě zkoušek, které předcházely jeho uvedení na trh, se prokázalo, že urychluje
energetické využití tuků v organismu, a tím šetří svalový glykogen, omezuje
katabolické(rozkladné) procesy, kterými se odbourají svalové bílkoviny a
pomáhá snižovat únavu v celé řadě sportovních aktivit. A to vše bez jakýchkoliv
vedlejších účinků! Kdo by opovrhoval výrobkem s těmito vlastnotmi?

Jak působí?
Účinky L-carnitinu na lidský organismus se kryjí s cílem těch, kteří cvičí a
sportují:získat tělo bez zbytečných zásob tuku. L-carnitin "umí" fyziologicky
působit na mastné kyseliny s dlouhými molekulami tak, že se přesunují do
buněčných mitochondrií. jak známo, mitochondrie představují v buňkách vlastně
takové malé "elektrárny", v nichž se uvolňuje enrgie. Devadesát procent
L-carnitinu
najdeme v buňkách srdečního a kosterního svalstva, kde aktivuje činnost
mitochondriálních enzymů, štěpících tuky. Výsledkem jeho působení je, že
dochází ke štěpení tuků, ale hladina svalového glykogenu zůstává zachována.
tím se uvolňuje energie, potřebná k výkonu, ale energetické zásoby se příliš
nevyčerpají. Roste výkonnost organismu, klesá únava.
lcartnitin






Z běžného lékařského hlediska jsou zajímavé i další efekty L-carnitinu, které
jej a jeho deriváty řadí mezi účinná srdeční farmaka. kromě podpůrného vlivu
na beta-oxidaci mastných kyselin má L-canitin pozitivní vliv i na odstraňování
jedovatých amoniových skupin, které mohou vznikat při metabolismu aminokyselin.
tato vlastnost, která se teprve podrobněji zkoumá, je zajímavá i z hlediska
sportovní medicíny.

L-carnitin a ketony
Ketony jsou běžným lidským metabolitem. Oxidují se stejně dobře v centrální
nervové soustavě jako ve svalu. Biologicky nejdůležitější jsou dva z nich -
kysleina acetyloctová a beta-hydroximáselná. I při přísných rýsovacích nebo
redukčních dietách musí hladina krevního cukru zůstat zachována, přestože
zásoby glykogenu klesají na minimum. Jako náhradní zdroj energie se začínají
v procesu, řízené hormony (insulin, glukagon, růstový hormon, adrenalin,
cortisol), uvolňovat mastné kyseliny a ketony.
Jak z nich dostat potřebnou energii? Glukagon, vyráběný slinivkou břišní,
napomáhá nejenom udžení hladiny krevní glukózy, ale také přispívá k silnější
produkci L-carnitinu v játrech. L-carnitin se už o využití energie z mastných
kyselin a ketonů postará. Tím šetří svalové bílkoviny, které by se při jeho
nedostatku přednostně štěpily na nergii (proteinový katabolismus) a docházelo
by k úbytku svalové hmoty.

Jak L-carnitin užívat?
Syntetický L-carnitin se dávkuje v množství od 100 do 5000mg denně obvykle s
cílem odbourat přebytečný tuk při zachování svalové hmoty a síly, resp. snížit
poměr tuková tkáň:svalová tkáň. Účinkem L-carnitinu organismus snáze vylučuje
mastné kyseliny a ketony, které se spalují na energii drříve, než by přišly na
řadu svalové bílkoviny. Přímé účinky na zvyšování výkonu sportovců nebyly
prokázány, avšak vliv na snižování únavy prokázán byl.


Převzato ze stránek : www.vseosportu.unas.cz
KONTAKT : dr.bodybuilding@gmail.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one