Téměř každý člověk alespoň jednou v životě zažil kratší či delší období, kdy se v noci probouzel na křeče v lýtkách nebo chodidlech nebo musel kvůli nepříjemným křečím odejít dříve z posilovny či plovárny. Někdy období křečí přejde samo, ale většinou je potřeba tělu pomoci. Na to, abychom byli schopni výskytu křečí předcházet, je třeba vědět, co křeče způsobuje, jaké jsou příčiny jejich vzniku, přetrvávání a opakování.

Křeč, silné, bolestivé stažení (spazmus) svalu, bývá nečekaný a impulzivní. Obvykle však trvá jen několik minut. Kromě toho, že sval v křeči bolí, je i ztuhlý a napnutý a na postiženém místě lze vidět bouli nebo deformaci. Křeče nejčastěji postihují lýtkový sval. Snížit riziko vzniku svalových křečí můžete přísunem dostatečného množství tekutin, pravidelným cvičením a správným poměrem vitamínů a minerálů. Výrobek, který vám pomůže zbavit se křečí je minerální nápoj Acidofit. Doplňuje minerály do lidského organismu, hydratuje a zabraňuje tvorbě svalových křečí.


Nejčastější příčiny patří:

Nepřiměřená fyzická zátěž a dlouhodobé přetěžování organismu - při fyzické zátěži, například při sportu, se při pocení kromě vody vylučuje množství minerálů a stopových prvků. Minerály jsou nezbytné pro zajištění správného chodu tělesných funkcí. Narušená rovnováha, resp. nedostatek níže uvedených prvků bývá častou příčinou výskytu křečí:
Nedostatek vápníku, hořčíku a draslíku
Nedostatek vitamínů B1, B5, B6, D a E vitaminu

Dehydratace - způsobuje elektrolytickou nerovnováhu.

Užívání některých léků - je známo, že například užívání hormonální antikoncepce může za určitých okolností narušovat vnitřní prostředí, což může být výskyt křečí. Tento jev je však spíše vzácný.

Nadměrná konzumace alkoholu.

Těhotenství - během těhotenství, ale hlavně před otěhotněním se obecně doporučuje přijímat vyšší množství minerálů, stopových prvků a vitamínů, protože těhotenství je velká zátěž na organismus ženy.

Práce při extrémně nízkých, resp. extrémně vysokých teplotách.

Mechanické působení - nesprávná velikost a tvar boty, příliš vysoké podpatky, boty bez klenby atd.. Rovněž u osob s plochými nohami jsou výskyty křečí častěji.

Nedostatečné prokrvení dolních končetin - těsné ponožky nebo kozačky a jiné.

Křeče mohou být také důsledkem jiných chorob, například onemocnění ledvin, jater, štítné žlázy a dalších vnitřních orgánů.



Jak se zbavit křečí:

Křeč jako takový je prudké stažení a dočasné ztluštění svalu. Při samotném výskytu křeči je nejdůležitější přestat vykonávat pohyb, který křeč vyvolal a snažit se sval natáhnout. Někdy to není snadné, protože ztluštění svalu brání jeho natažení, proto postupujte pomalu a opatrně. Pokud se křeč nachází v svalu chodidla, ideální je procházet se. Dříve či později se sval natáhne zpět do původní polohy a přestane bolet.

Tento proces (křeč) může trvat několik sekund až desítky minut. V některých případech, hlavně při křečích v chodidlech, pomáhá také masáž.

Pokud se křeč nachází v lýtku, je třeba pomalu přitlačovat patu k zemi, až se sval opět natáhne. Při křeči stehenní svalu je nutné zaujmout polohu, při které se natahuje ten konkrétní sval. Po odeznění křeči se nedoporučuje vracet k cviku resp. pohybu, který křeč vyvolat. Je téměř jisté, že se křeč objeví znovu.

Prevence křečí spočívá v odstranění výše uvedených příčin. To znamená přijímat dostatek minerálů, stopových prvků a vitamínů, pít dostatečného množství tekutin a přiměřeně zatěžovat organismus při cvičení. Při plánované vyšší zátěži se doporučuje pít izotonické nápoje. Při výskytu křečí se doporučuje užívat doplňky výživy obsahující vápník a hořčík, případně draslík a do stravy zařadit potraviny bohaté na tyto prvky.
KONTAKT : dr.bodybuilding@gmail.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one