Typy svalových vláken

Rychlá svalová vlákna

Rychlá svalová vlákna jsou přizpůsobena krátkodobé, většinou rychlé kontrakci. Například svaly, které mají nastarost mrkání očí. Zkuste si chvíli (třeba minutu) mrkat očima a pak zjistíte, že vaše oči jsou tak unavené, že je stěží udržíte. Důvodem je snížení množství proteinu myoglobinu (krevní barvivo), který na sebe váže kyslík, protože rychlost, kterou svaly vykonávaly způsobila vyčerpání této látky. Rychlá vlákna obsahují také méně kapilár než vlákna pomalá. Menší množství kapilár a myoglobinu způsobuje, že v těchto svalech se nachází méně červených krvinek, které dodávají svalům charakteristickou červenou barvu, proto jsou rychlá svalová vlákna také nazývána bílá svalová vlákna.


Pomalá svalová vlákna

Typy svalových vláken
Tento typ vláken má na starost déle trvající kontrakce, takže trvá delší dobu než se vyčerpají. Představte si třeba vzpřimovače na zádech. Celý den musí držet naše tělo vzpřímené, tudíž jsou tvořeny především vlákny pomalými. Jsou protkána hustou sítí kapilár a mají vyšší množství myoglobinu, které dodává svalům červenou barvu.
Pokud se ptáte jaký význam to má pro kulturisty, tak je to ten, že určité svaly jsou tvořeny větším obsahem jednoho druhu vláken. To znamená, že některé svaly budou reagovat jinak než ty druhé. Třeba na lýtka a předloktí je lepší větší počet opakování (20 a více), protože jsou tvořeny právě těmi pomalými svalovými vlákny, zatímco pro hrudník a záda více vyhovuje nižší počet opakování (8-10). Ale musíte si uvědomit, že každý má jinou genetiku, takže tohle bylo pouze všeobecné znázornění. Pro osobu s převahou pomalých svalových vláken je vhodnější cvičit vyšší počet opakování k tomu aby svaly dostatečně stimuloval. A naopak osoba s vyšším obsahem rychlých vláken bude lépe reagovat na vysokou zátěž a nižší počet opakování.
Rychlá svalová vlákna mají asi dvakrát rychlejší kontrakci a jsou desetkrát silnější než vlákna pomalá. Lépe reagují na 3-6 sérií o 4-6 opakováních. Pro pomalá vlákna je vhodnější 8-10 sérií a počet opakování vyšší než 10.
Nesportující jedinec má poměr svalových vláken 50:50. U špičkových sportovců jsou ale výrazné rozdíly v poměru svalových vláken. Bílé vlákna se mohou také přeměnit na červená. Pro kulturisty je vhodné střídat rozsah opakování (např. z 6-8 na 12-15), protože tím procvičí oboje vlákna a mohou si být jistí, že svaly bodu dostatečně stimulované.

Pro zajímavost přikládám podrobnější rozlišení svalových vláken.

Anatomická a funkční charakteristika svalových vláken
typ I. velmi tenká a hodně kapilarizovaná statické, pomalé pohyby
typ II. A středně silná a kapilarizovaná rychlý a silový pohyb
typ II. B velmi silná a málo kapilarizovaná maximální silový pohyb
typ III. nediferencovaná vlákna není známa
KONTAKT : dr.bodybuilding@gmail.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one