Vitamíny

Ovoce a zelenina jsou nejlepším zdrojem vitamínů

Vitamíny (někdy také vitamin) je látka, která spolu s bílkovinami, tuky a sacharidy patří k základním složkám lidské potravy. V lidském organismu mají vitamíny funkci katalyzátorů biochemických reakcí. Podílejí se na metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Existuje 13 základních typů vitamínů. Lidský organismus si, až na některé výjimky, nedokáže vitamíny sám vyrobit, a proto je musí získávat prostřednictvím stravy.

Při nedostatku vitamínů, tzv. hypovitaminóze, se mohou objevovat poruchy funkcí organismu, nebo i velmi vážná onemocnění. Přebytečných vitamínů rozpustných ve vodě se organismus dokáže zbavit a pokud přestaneme vitamín přijímat, organismus z těla nadbytečné množství vyloučí. U vitamínů rozpustných v tucích to však nefunguje – nejrizikovější je v tomto ohledu vitamín A, u nějž existují případy smrtelných otrav nebo otrav s doživotními následky. Vitamíny jsou nutné pro udržení mnohých tělesných funkcí a jsou schopny posilovat a udržovat imunitní reakce.

Vitamin B1 objevil polský biochemik Kazimierz Funk v roce 1912 v otrubách rýže. Funke navrhl název vitamín podle latinského vital a amine = „životně důležité aminy“. Ačkoli podle dnešních poznatků nejde o aminy, název se ujal. Tento termín byl později rozšířen na všechny podobné látky (vitaminy A, B, C, …K a pseudovitamíny).

Obsah

[skrýt]

[editovat] Vitamíny rozpustné v tucích

[editovat] Vitamíny rozpustné ve vodě

Podrobnější informace naleznete v článku B-komplex.
Crystal Clear app kedit.png Tato část článku potřebuje úpravy. Můžete ji vhodně vylepšit.
Jak by měly články vypadat, popisuje stránka Vzhled a styl.

[editovat] Funkce a zdroje vitaminů

[editovat] Vitaminy rozpustné ve vodě

  • Komplex vitaminů B Pro člověka má význam B1, B2, B6, B12, H a PP faktor. Význam vitaminů B je vztah k látkové výměně ve svalech a nervové tkáni a ke krvetvorbě.
  • B2 (riboflavin)
  • B6 (pyridoxin)
    • Zdrojem je mléko, kvasnice a maso.
    • Podporuje metabolismus bílkovin a funkce vitaminů B1 a B2.
    • Mezi projevy nedostatku patří pomalé hojení zánětů a zhoršená regenerace sliznic.
  • vitamín PP (kyselina nikotinová)
    • Vyskytuje se v v kvasnicích, libovém mase, mléce, listové zelenině a v játrech.
    • Je součást enzymů podílejících se na přenosu elektronů v chemických reakcích.
    • Projevy nedostatku jsou: zánět nervů, duševní poruchy, záněty sliznic a kůže, těžké průjmy.
  • B12 (kobalamin)
    • Zdrojem jsou játra, ledviny a mléko.
    • Vitamín B12 je nezbytný pro udržení normální krvetvorby (pro resorpci nezbytný vnitřní faktor).
    • Projevem nedostatku je perniciosní anémie.
  • Vitamín C (kyselina askorbová)
    • Zdrojem je ovoce a zelenina (šípky a rybíz).
    • Působí na tvorbu vaziva, kosti a chrupavky, zvyšuje odolnost proti infekcím a zrychluje hojení ran.
    • Projevy nedostatku jsou: snížení odolnosti proti infekci, krvácivost dásní, vypadávání zubů (kurděje).

[editovat] Vitaminy rozpustné v tucích

Hypervitaminóza: při podávání lékové formy, vápník se ukládá ve stěnách cév a orgánů (srdce, mozek).

  • K (antihemoragický)
    • Vyskytuje se v zelenině (květák, kedlubna, zelí, špenát, kapusta, salát, hrách), obilovinách, vejcích, mase a v mléce.
    • Vitamin K zajišťuje tvorbu dostatečného množství činností bakterií ve střevě.
    • Řídí výrobu látek nezbytných pro srážení krve.
    • Projevy nedostatku jsou: porucha střevní resorpce - atb, nedostatek žluči, prodloužení doby nutné k zástavě krvácení, těžké krvácení i při malém poranění.

[editovat] Související články

Logo Wikimedia Commons
Wikimedia Commons nabízí obrázky, zvuky či videa k tématu

Zdroj : http://cs.wikipedia.org/wiki/Vitam%C3%ADn
KONTAKT : dr.bodybuilding@gmail.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one